Statushouders

Stichting Welkom op Weg is voortdurend op zoek naar 3ejaarsstudenten van de HBO-opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) en Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD).

Je stage

Als stagiair bij Stichting Welkom op Weg krijg je, na een gedegen inwerkperiode, een eigen caseload. Je gaat dus zelfstandig aan het werk waarbij je voor vragen en advies altijd terecht kunt bij je back-up. Voortgangsgesprekken, intervisie en caseload besprekingen zullen je helpen je verder te ontwikkelen als maatschappelijk werker.

De stichting begeleidt nieuwkomers die zich vestigen in de gemeenten Nieuw-Bergen, Venray en Gennep. Je gaat als stagiair nieuwkomers ondersteunen bij het aanvragen van voorzieningen die noodzakelijk zijn voor hun start binnen onze Nederlandse samenleving. Je moet hierbij denken aan het aanvragen van een uitkering, leningen en nutsvoorzieningen. Ook begeleiding bij de keuze van inburgering, inrichting van de woning en het inzichtelijk krijgen van het inkomens en uitgavenpatroon is vaak gewenst. In deze fase is het belangrijk dat je doelmatig en procesgericht werkt. Door de diverse achtergronden van de mensen waarmee je aan het werk gaat wordt je uitgedaagd om jezelf breder te gaan ontwikkelen en emancipatorisch te gaan denken en werken waarbij psychosociale hulpverlening noodzakelijk kan zijn.

De hulpverlening is gericht op de zelfredzaamheid van de nieuwkomer. Het doel is om de nieuwkomer zo snel mogelijk zelfredzaam te maken binnen onze samenleving door zaken goed uit te leggen. Samen met de nieuwkomer bouwen aan een passend sociaal netwerk is daarom ook een van je doelstellingen. Je krijgt dus  te maken met verschillende soorten cliënten, culturen, en werkzaamheden.

Je profiel

• Je vind het prettig om zelfstandig te werken en je verder te ontwikkelen;
  • Je bent sociaal, beschikt over goede communicatieve vaardigheden en werkt graag met zeer uiteenlopende mensen;
  • Je hebt een groot inlevingsvermogen en staat stevig in je schoenen;
  • Verder beschik je over een praktische instelling en kun je goed plannen en organiseren;
  • Je bent niet bang om vragen te stellen als je het even niet weet;
  • Je bent 11 maanden beschikbaar.